DE KLEUTERJUF (1975)
Het was juffrouw Liekens - tweede kleuterklas in de Sint-Agnesschool Brasschaat - die opmerkte dat ik iets heel bijzonder deed... Terwijl de ganse klas mooi samen met de grammofoon Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht zong perste ik eerder iets al pom pidom padam pam pam uit mijn longen... Het bleek de baslijn te zijn van het arrangement op die bewuste 33-toerenplaat.
De juf vertelde dit tegen mijn moeder, die thuis wat extra proeven op de som nam met andere muziek - toen allemaal op vinyl of cassetjes - maar haar besluit stond vast... Steven zal vanaf het 3e studiejaar (dat was toen zo) naar de muziekschool gaan, of hij nu wil of niet... En koppig als ik was, eigenlijk was het aanvankelijk dat laatste...
HET AANDEEL VAN ONS MOEDER (1975-1983) - Den tijd van DE GOEI MANNEN
Na de goede raad van de kleuterjuf volgde mijn moeder mijn muzikale skills zeer goed op... Destijds was pianoles volgen nog niet zo vanzelfsprekend (met een wachtlijst) en bovendien was er financiëel toen ook weinig ruimte... Dus eerst begonnen met tokkelinstrumenten (eerst een banjo van nonkel Rik) vervolgens dan toch geld voor een bescheiden mandoline... en in de loop van dat jaar stopte een nicht met piano dus konden wij dat instrument overnemen. Van mijn 10 tot 15 jaar volgde ik én mandolineles én pianoles. Mijn moeder keek erop toe dat ik geregeld met mijn muzikaal talent naar buiten kwam... zowel op kleine als grotere gelegenheden... Dat kon even goed stijlvolle klassieke muziek in de kerk zijn, als humoristische kolder met mijn toenmalig (leeftijd 12 jaar) groepje De goei mannen waarvan ik eigenlijk de enige muzikant was. Filip sloeg mee het ritme op lege Dashtonnen en Hans speelde de akkoordjes op een elektrisch orgeltje volgens het schema dat ik gedetailleerd voor hem had uitgeschreven. Op elk schoolfeest waren we dé topact.
Jammer genoeg heb ik die zelfde periode mijn moeder veel te vroeg moeten afgeven. (Meer daarover in het lied Nooit meer in de programma's Aftoetsen en Great Balls of Beyers)
Nadien werd piano al snel mijn favoriet instrument... daar lag vanaf mijn 15e dan ook de focus op.
RITA ROETS EN CHRISTINE MAES (1981-1993)
Ik had het ongelooflijke geluk om de toen pas afgestudeerde Rita Roets als pianoleerkracht toegewezen te krijgen. Zij wist me perfect te motiveren om Bach en Czerny in te studeren terwijl ik als puber echt wel in andere dingen geïnteresseerd was... Misschien was de concurrentie met medestudente Christine Maes ook wel doorslaggevend in dat alles... We zaten allebei bij de besten uit de pianoklas. We waren stikjaloers op elkaars talent maar hadden mekaar ook nodig. Het ene jaar had Christine 96% en ik 93%, het volgende jaar andersom... Ik verdenk Rita er stiekem van - haha - om ons afwisselend de primus te laten zijn en zo beiden gemotiveerd te houden om uit te blinken. Mijn allereerste quatre-mains was trouwens ook samen met Christine, een muziekstuk door Rita zelf geschreven... ja, Rita wist ons te motiveren.
Kort na corona wou ze in alle stilte met pensioen vertrekken, maar dat was buiten ons gerekend... Haar eerste lichting studenten was die avond aanwezig en heeft toen passend afscheid genomen.
INSIDE OUT (1986-1990)
Mijn allereerste echte band, met Alex Berckmans en Ferre Van Gorp...
Hoewel we toen niet de grootste successen scoorden, hebben we daar toch voor het eerst echt in volle overtuiging onze eigen muziek gemaakt en ontdekt dat het publiek er nog niet klaar voor was... Maar op artistiek vlak een ongelooflijke leerschool en in ben nog altijd trots op de muziek die we toen schreven, en het feit dat we alle zondagen opgaven om urenlang te creëren en repeteren - onderbroken door ne spaghetti 's middags op de Dageraadplaats.
CAPTAIN AND THE CAVEMEN (1989-1995)
Ja, ook ik speelde ooit in een heuse rock- en coverband... Shiftwerk en obligate verwachtingen van dertigers maakten dat het eens een keertje stopte, maar er was een tijd dat ik met Tonnie Voorspoels (drum), Bert Vandenberghe (gitaar) en Luk D'haene (bas) de podia - en dan vooral in de regio tussen Antwerpen en Mechelen - onveilig maakte. Soit, we zijn er toch ooit in geslaagd om Wigbert (Ebbenhout blues) in ons voorprogramma te hebben !
Maar het is wel in die periode (we spreken hier over eind jaren 80 tot half jaren 90) dat het feestbeest zich in mij ontwikkeld heeft. Als er een nummer gespeeld werd waarbij iemand meer op de voorgrond moest staan keken de anderen altijd naar mij... (we hadden immers geen aparte leadzanger)... de drummer had het misschien wel willen doen maar die moest blijven zitten.
Al jaren treden we niet meer officiëel op, hoewel bij een belangrijk feest in onze eigen vriendenkring toch heel af en toe een uitzondering wordt gemaakt.
Onze huidige belangrijkste activiteit is elk voorjaar 4 dagen naar telkens hetzelfde huisje in de Ardennen gaan, daar de meubels opzij schuiven en heelder dagen jammen... vroeger deden we ook moeite om zelf te koken, tegenwoordig zijn we op een leeftijd gekomen dat we de plaatselijke horeca ook iets gunnen...
DE PRIMAIRE BEHOEFTE (1994-1996)
Het lijkt nu achteraf misschien een kleine tussenstap... en onze verschijning was niet overal een succes, maar toch was de korte samenwerking met Tom Gibens een belangrijke fase in het durven naar buiten komen met eigen werk... De eerste versies van Rund en Reine Roede ontstonden immers in deze periode... En toch, eigenlijk was het niet meer dan een opeenvolging van mijn eigen nummers, op een ludieke wijze aangekondigd door Tom. Eerlijk gezegd, we kregen alleen maar appreciatie op plekken waar men ons persoonlijk kende, bij onbekenden werkte het gewoon niet... Ik zelf had duidelijk nog veel te leren. Maar dat duwtje in de rug door Tom had ik toen toch nodig...
BUYS (1995-2003)
Tot 1995, toen Captain and the Cavemen ermee ophield, speelde ik vooral op veilig... achter mijn klavier en af en toe als zanger voelde ik mezelf op mijn gemak... Toch kwamen er geregeld meer theatrale uitdagingen op mijn pad...
Mijn samenwerking met Rudy Claeys in Theater Buys heeft mijn blik op dat vlak fel verruimd. Hij sleurde me mee naar de authenticiteit, de kwetsbaarheid... en leerde me dingen doen die ik daarvoor nooit durfde... Of de kwaliteit destijds altijd even goed was durf ik te betwijfelen, maar inhoudelijk schreven we toch acts waarvan de inhoud in 2025 actueler dan ooit is...
Door een ernstig ongeval van Rudy in 2003 is onze theatersamenwerking toen abrupt gestopt... maar werden we wel vrienden voor het leven. Nog eens 13 jaar kwam er dan toch een nieuwe samenwerking in het elders beschreven Fractie van een seconde. Rudy en Stef waren immers de bezielers van deze productie. Huidig hoofdacteur Michael nam in 2023 de fakkel van Rudy over.
1, 2, 3, BLINDOT (1997)
Goeie vriendin Anne De Clerck studeerde af als orthopedagoge. Als eindwerk maakte zij een dansvoorstelling (gebaseerd op de 5 oerritmes van Gabrielle Roth) en dit samen met Wiske en Ivo, 2 personen met een verstandelijke beperking. Nu lijkt dat de normaalste zaak maar toen was dat revolutie - Anne had lef en veranderde de wereld een beetje.... Voor de muzikale ondersteuning deed Anne beroep op Len Van Kuijk en mezelf - zeer fijne herinneringen aan deze samenwerking.
Juni 1997 speelden we deze voorstelling meermaals in het Antwerpse Raamtheater. Het publiek besefte toen dat we iets heel krachtigs brachten - uitkijkend naar een toekomst waarin dit meer zou gebeuren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb